Seminar markt en marketing binnen Bibliotheken, wordt succesvol!

Geschreven op: 25-02-2016

Datum: Dinsdag 19 april 2016

Plaats: Rozet, Arnhem, Eusebiuszaal

Tijd: 10.00 – 13.30 uur

Achtergrond

In het proces van ontwikkeling van toekomstbestendige Bibliotheken is goede markt- en marketinginformatie iets wat niet mag ontbreken. Binnen de bibliotheekbranche zijn er al verschillende initiatieven rondom marketing. Veel besproken onderwerpen zijn retail en de nationale bibliotheekpas. Deze uniformering van uitstraling en diensten zijn goede bijdragen. Maar volgens BiblioConsult is er meer nodig. De kennis die we hebben en opdoen over onze klanten, toekomstige klanten en oud klanten helpt ons in hoge mate bij de juiste benadering van de verschillende groepen. Het markt- en marketingonderzoek van BiblioConsult geeft inzicht en zorgt in hoge mate dat toekomstige inzet van middelen goed zijn besteedt en ten gunste komen van een toekomstbestendige Bibliotheek.

Doel van de bijeenkomst

Er wordt een inkijk gegeven in de uitkomsten van het door BiblioConsult uitgevoerde marketingonderzoek. Door middel van een case wordt u inzicht gegeven in een ledenorganisatie die door haar marketinginspanning dit heeft kunnen ombuigen en inmiddels weer volop nieuwe leden mag begroeten. Ook geeft het seminar inzicht in de mogelijkheden van marketing die direct zijn toe te passen in de praktijk. Zo wordt de customer journey (de klantreis) uitgebreid toegelicht en leert u hiermee inzicht te krijgen in de specifieke problematiek van teruglopende ledenaantallen en ziet u het verband om uw stakeholders optimaal en juist te informeren.

Programma

09.30 uur    Inloop met koffie/thee

10.00 uur    Markt en Marketing

Door Willem Bauer

Willem is als on-en offline marketing specialist verbonden aan BiblioConsult.

Willem presenteert ervaringen rond marketing in het algemeen en in de bibliotheeksector in het bijzonder. Tevens laat hij zien welke aspecten van de marketing voor openbare bibliotheken problematisch zijn en geeft hij een inzicht in de mogelijkheden om marketing in te zetten ten gunste komen van een toekomstbestendige Bibliotheek.

11.00 uur    Pauze

11.15 uur    Case: leden terugwinnen

Door Jan-Willem Hoogeweegen

Als marketeer met zijn jarenlange ervaring (Unilever, Consumentenbond, BOVAG) heeft Jan-Willem Hoogeweegen ervaring met het terugwinnen van leden na teruglopende ledenaantallen. Jan-Willem krijgt en geeft energie wanneer een organisatie of merk naar een nieuwe fase geleid wordt. Hierbij spelen veranderende klantwensen een centrale rol. Jan-Willem is van dienst bij het ontwikkelen van een heldere en gedragen visie en strategie en bij het vertalen daarvan naar concrete activiteiten en projecten.

12.00 uur    In 6 stappen naar een succesvolle marketingstrategie

Door Kenneth Nieuweboer

Kennith neemt ons mee in zijn jarenlange ervaring als accountmanager, commercieel projectmanager, marketing manager en directeur van een marketing bedrijf. Uiteindelijk vond Kennith dat het tijd werd om zelf een bedrijf op te starten. Met CoolXperts Marketing & Business improvement wil hij zijn kennis, ervaring en netwerk benutten voor nieuwe opdrachtgevers. Zijn missie is om uw ambitie op het gebied van marketing en business development te realiseren.

12.30 uur    Dialoog en lunch

13.30 uur    Einde

Inschrijving

U kunt zich inschrijven door te reageren via ons contactformulier.

Voor uw deelname bent u een bedrag van € 175,- (excl. BTW) verschuldigd; u ontvangt hiervoor een factuur. Als u niet in de gelegenheid bent om zelf te komen, dan mag u een collega of een ander persoon laten komen. Na inschrijving ontvangt u een bevestiging en routebeschrijving.