Terugwinnen leden

Geschreven op: 14-08-2015

Helaas worden bibliotheken iedere maand geconfronteerd met leden die hun abonnement beëindigen. Dat is de praktijk en het kan maar niet worden gestopt.

Onafhankelijk onderzoek heeft uitgewezen dat u de meeste kans om leden terug te winnen, kort na het opzeggen heeft. Omdat BiblioConsult naast het belang van het behouden van voldoende leden ook het maatschappelijk doel van het bibliotheekwerk belangrijk vindt, heeft BiblioConsult een uniek “Winback” product ontwikkeld.

Op basis van een abonnement bieden wij u de mogelijkheid elke maand  op een vast moment de opzeggers met naam, e-mail adres, telefoonnummer en soort abonnement op een speciaal voor u ontwikkeld online platform te plaatsen. BiblioConsult benadert deze opzeggers door middel van e-mail en door middel van telefoon en doet ze een goed aanbod.

Samen met u wordt het aanbod ontworpen. Voorbeelden zijn het bieden van 25% korting op een voortzetting van het lidmaatschap. Daarnaast biedt u ze een bon/knipkaart voor gratis consumpties en of andere voordelen. Zowel de bon/kaart als de aanbieding af te halen in de Bibliotheek om hiermee traffic te genereren.

Het maandabonnement met BiblioConsult wordt aangegaan voor de periode van 1 jaar en zorgt ervoor dat elke maand uw opzeggers worden én voor een substantieel deel weer lid worden. Dit wordt steeds moeilijker naar mate er steeds meer tijd tussen het opzeggen en het contact opnemen met de opzegger.

U heeft als klant geen omkijken naar de acties. U plaatst alleen maandelijks de opzeggers op het platform. Door het aangaan van dit abonnement weet u zeker dat er daadwerkelijk werk wordt gemaakt van het benaderen en terugwinnen van opzeggers. Hiermee wordt de kans op het omzetten van een opzegger naar een voorzetting van het lidmaatschap enorm vergroot.

De inzet is het terugwinnen van 10% van de opzeggers, het liefst meer. Maar u ontvangt op basis van de klantcontacten ook zeer relevante marketinginformatie, waarmee u in uw dienstverlening uw voordeel mee kunt doen.

Kosten winback

De kosten voor dit abonnement bedragen € 240,- per maand. Daarnaast wordt er € 2,- per opzegger in rekening gebracht. Bij 50 opzeggers per maand komen uw kosten op totaal € 340,-, exclusief BTW per maand.

Maandelijks voeren wij de werkzaamheden uit en rapporteren de uitkomsten aan u terug.

Naast dit “Winback” abonnement is het ook mogelijk om mee te doen in de jaarlijks terugkerende “opzeggers survey”. Hiermee brengen wij in kaart waarom leden hun lidmaatschap beëindigen en maken wij aanbevelingen hoe u als bibliotheek deze lidmaatschap beëindigingen kunt tegengaan.

Tijdens de jaarlijkse belronde wordt in kaart gebracht waarom het lid heeft opgezegd en wat de bibliotheek kan doen om deze lidmaatschap beëindiging in de toekomst te voorkomen.

De gegevens uit dit permanente jaarlijkse onderzoek worden geaggregeerd, gerapporteerd en met aanbevelingen aan de bibliotheek gepresenteerd. Om deze reden gaat u het abonnement voor een minimale periode van drie jaar aan.

Kosten “opzeggers survey”

De kosten voor dit abonnement bedragen € 390,- per jaar. Daarnaast wordt er € 3,20 per opzegger in rekening gebracht. Bij 600 opzeggers per jaar komen uw kosten op totaal € 1.920,-, exclusief BTW per jaar.

Wilt u weten wat we voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem dan voor meer informatie contact op met een van onze adviseurs (085 487 3425) of mail naar info@biblioconsult.nl. U kunt ook het contactformulier invullen dan nemen wij met u contact op.